Rólam

Megjelent: Kard és Mágia — fantasy szerepjáték

Lux Gábor

Hosszas munka és több bosszantó csúszás után örömmel jelenthetem, hogy elkészült ingyenes szerepjátékom, a Kard és Mágia három alapkönyve (szabályok, Szörnyek és Kincsek, Mesélői Irányelvek), továbbá több kalandmodul és egyéb segédanyag. Az anyagok PDF formában letölthetők; jelenleg innen, később a játék leendő honlapjáról. Eddig a következő kiadványok készültek el:

Az alapkönyvek:

Kard és Mágia — fantasy szerepjáték: 68 oldal. Ez a füzet tartalmazza mindazokat a szabályokat és leírásokat, amelyek a játék elkezdéséhez szükségesek. A Kard és Mágia könnyen elsajátítható és egyszerűen kezelhető szabályokat ad a karakteralkotásra és a játék lebonyolítására, egyúttal pedig áttekintést nyújt a szerepjátékok lényegéről és a bennük előforduló fantasztikus világokról azoknak, akik csak most ismerkednének a hobbival; az anyag gyors megértését játékokból vett példák és rövid ismertetők segítik. A játék könnyen módosítható, ezért a háziszabályok bevezetése sem jelent gondot, és a rendszer számos saját készítésű vagy más forrásokból ismert fantasy világra adaptálható. A füzet végén található függelékek 226 papi, varázslói és illuzionista varázslat mellett Fomalhaut, egy klasszikus kalandozásra szabott, excentrikus és dekadens sword&sorcery világ rövid leírását is tartalmazzák.

Kard és Mágia — letöltés (3,5 MB PDF)

Szörnyek és Kincsek: 64 oldal. Ez a mesélők számára készült kiadvány két részből áll. Az első rész 80 szörny és több variáns statisztikáit és rövid leírását tartalmazza az alakváltótól a zselatinkockáig, az emberevő óriásbékáktól Yuun elátkozott lovagjaiig. A szörnyek, valamint a külön fejezetben tárgyalt tipikus nemjátékos karakterek (katonák, rablók, ősemberek és mások) mellett a vadonban, a tengereken és bűnös metropoliszok hátsó utcáiban használható véletlen találkozási táblázatok segítik a mesélőt. A füzet által használt egyszerűsített statisztikák könnyen használhatók, és több ismertetett módszerrel testre szabhatók. A második rész – a véletlenszerű kincseket, karavánok áruit és műkincseket generáló táblázatok mellett – 210 fantasztikus tárgyról közöl leírást. Mire való Tyr Wulos kardja és mi vár arra, aki magára veszi az alvilágba utazás amulettjét? Nos, a Szörnyek és Kincsekből ez is kiderül. A gyűjtemény a mágia eszközein kívül a tudomány és technika csodáiból is ízelítőt ad: megtalálható itt a lézerfegyverek és más futurisztikus gyilkoló eszközök ismertetése, valamint a történelemelőtti civilizációk pár elfelejtett, gyakran veszedelmes technológiai relikviája.

Szörnyek és Kincsek — letöltés (1,9 MB PDF)

Mesélői Irányelvek: 60 oldal. A Kard és Mágia harmadik füzete mesélőknek szánt útmutató, és talán az első hazai munka, amely az alapoktól kiindulva, részletes képet adva tárgyalja a mesélés kérdéseit. A füzet elsősorban nem új szabályokat tartalmaz (bár segítséget nyújt az alapkönyv szabályainak értelmezéséhez, esetleg módosításához): fő feladata gondolati kereteket és egyszerűen követhető, praktikus eljárásokat adni a mesélő kezébe – játékvezetésre, kalandok megtervezésére és fantasztikus világok kidolgozására. A Mesélői Irányelvek egyben bevallottan figyelemfelkeltő anyag is, amely megkísérel új fényben láttatni a hazai szerepjátékos életben kevésbé, vagy félreismert tradicionális kalandformákat, játékstílusokat és filozófiákat. A függelékek vázlatos segítséget nyújtanak olyan kampányok levezetéséhez, ahol a karakterek egy település vagy kisebb birodalom urai, valamint kalandírás során használható, ötletadásra szolgáló véletlen táblázatokkal, kidolgozható kalandötletekkel segítik a megfáradt mesélő munkáját.

Mesélői Irányelvek — letöltés (1,6 MB PDF)

A kalandmodulok:

Fekete Vér: 16 oldal, kalandmodul 3. szintű (kezdő) kalandozók számára. A karakterek Pentasztadión városába érkezve különös jóslatról szereznek tudomást: a város isteneinek papjai egybehangzóan megjövendölték, hogy ezen az éjszakán idegenek pusztulást hoznak a városra, és romlást arra, aki a hajlékába engedi őket. A néma és kihalt városban másnap reggelig kell választ találniuk a baljós talányra – a kérdések kulcsa pedig egy gazdag villa, egy sötét terv, és egy fiatal lány, aki megdöbbentő eseményekbe keveredett.

Fekete Vér — letöltés (1,1 MB PDF)

Törött Puszták: 20 oldal, háttér és kalandmodulok 3. szintű (kezdő) kalandozók számára. A civilizációtól távoli pusztaságokban az erő az úr: aki fegyverrel, cselszövéssel vagy mágiával erősebbnek bizonyul másoknál, az birtokolja a vagyont és a hatalmat. De a hatalmasok és vagyonosok sem halhatatlanok, és a pusztaság mindannyiuknál erősebb. Ez a kiadvány tartalmazza egy pusztai erőd leírását, ahol az élelmes kalandozók menedékhez juthatnak és sötét ügyekbe keveredhetnek; több karaván és nemjátékos karakter leírását, akik erős szövetségesekké vagy kérlelhetetlen ellenségekké válhatnak… és két kalandmodult azoknak, akik összemérnék az erejüket a pusztaság hatalmával.

Törött Puszták — letöltés (2,1 MB PDF)

Áldozati Bárány (írta Havasi Gábor): 12 oldal, kalandmodul 3. szintű (kezdő) kalandozók számára. Horgasd kicsiny halászfalu párheti járóföldre Bakulan városától. A nyugodt és unalmas életet azonban furcsa eltűnések és rejtett ambíciók zavarják meg. Vajon mi rejtőzik a városi előkelők kényelmét szolgáló kúriában, és hová vezetnek a nyomozás szálai?

Áldozati Bárány — letöltés (1,1 MB PDF)

Pazuzu Temploma: 24 oldal, kalandmodul 4-6. szintű kalandozók számára. A déli tengereken van egy sziget, ahol három bennszülött törzs harcol a vadon fölötti uralomért és egy régen halott főnök mágikus ereklyéiért. Vannak, akik a háborúzás végét szeretnék látni, és vannak, akik számára a vérontás csak kínálkozó lehetőség. A szigetre vetődött karakterek hamar megtapasztalják: a küzdelemnek nem csak három oldala van, és egy hanyatló, gonosz hatalom ősi erőssége fekete mágiát rejt. A 2002-es kaland átdolgozott, bővített újrakiadása. Egy vérszomjas klasszikus.

Pazuzu Temploma — letöltés (5,8 MB PDF)

al-Astorion Kertje: 28 oldal, kalandmodul 6-9. szintű kalandozók számára. Mondják, hogy van valahol a déli erdőségekben egy völgy, amit régóta elfeledtek a városok rövid emlékezetű emberei. Egészen máig létezéséről sem sokan tudtak, de Mal-Bazhár, a felfedező és kalandor visszatérésével mindez megváltozott: valószerűtlen történetei a különös kertről és mágikus gyümölcsfáiról sokak figyelmét fölkeltették. Kik lesznek azok, akik pontot tesznek egy gonoszságba süllyedt nép történetére? Kik találják meg Ladgloun, a varázsló kincseit és a föld alatt rejtőző szörnyetegek rejtett templomát? És végül kik szállnak szembe azzal az erővel, ami (vagy aki?) Mal-Bazhár csapatát is elpusztította? Az első és egyetlen magyar fejlesztésű kalandmodul, ami a d20 licensz alatt megjelent – ezúttal a Kard és Mágia szabályaira!

al-Astorion Kertje — letöltés (1,6 MB PDF)

Egyéb anyagok:

Ez a kategória jelenleg elég szerény: kétféle karakterlap, üres hextérkép (és ugyanez az AutoREALM ingyenes térképkészítő program formátumában), valamint Fomalhaut világának részletes, mesélői és játékosi térképei. A készülő honlapon további anyagokkal remélem bővíteni a kínálatot: a játék filozófiájáról szóló írásokkal, példákkal és hasonló anyagokkal.

Kard és Mágia karakterlap (Excel) — letöltés (33 K)

Kard és Mágia karakterlap (rajzolt) — letöltés (208 K)

Üres hextérkép (TIF) — letöltés (233 K)

Üres hextérkép (AuR) — letöltés (34 K)

Fomalhaut – játékosi térképek (ZIP) — letöltés (6,3 MB)

Fomalhaut – mesélői térképek (ZIP) — letöltés (7,1 MB)

***

A játék és hangulata: A Kard és Mágia sok tekintetben nem új játék. Azok, akik számára ismertek az Open Gaming License égisze alatt megjelent rendszerek, vagy még régebbi játékszabályok, sok ismerős elemmel fognak találkozni – osztályokkal, védekezési osztállyal, füstlidércekkel és a színes permet varázslattal. A játék egyensúlya mégis valahol máshol húzódik. A karakterek valamivel gyengébbek, és kevesebb karakterlapon szereplő képesség áll rendelkezésükre az előkerülő problémák megoldásához. Az osztályrendszer szűkre szabott és merev; a karakterek egyénítésére nincs sok szabályokban is rögzített eszköz. Mindez szándékos. A Kard és Mágia játékmenetének központja reményeim szerint nem a szabálymángorlás, és nem is a minél kidolgozottabb karakterek felépítése, hanem a játékosok problémamegoldó képességein alapuló kalandozás.

Hogyan old meg egy játékos társaság egy összetett döntési helyzetet? Hová fut ki, ha egy ponton alaposan megkavarják a játékvilágot? Milyen sztorikat mondhatna el magáról egy sokat játszott, több tucatnyi kalandon átment karakter? Mihez kezd valaki a kezeibe került óriási erővel? Hogyan szabadul meg egy reménytelennek tűnő csapdahelyzetből? A szerepjátékokban ezeket az, inkább játékos mint karaktere vagy karakterlapja által megválaszolt kérdéseket tartom különösen érdekesnek, méghozzá érdekesebbnek, mint azt, hogy egy karakterrel mi történt kalandozó karrierje előtt, vagy hogyan tud valaki nagyon hatékony szabálykombinációkat alkalmazni. Bízom abban, hogy a játékosok (itt közéjük számítva a mesélőt is) kreativitása, kalandvágya, kezdeményező készsége és fantáziája érdekessé fogja tenni azokat a fajta kalandokat, amelyeket a Kard és Mágia előtérbe helyez.

Amatőr kreativitás: Végül pár szó arról, hogyan képzelem el a játék jövőjét. A Kard és Mágia vállaltan amatőr szerepjáték, méghozzá egy olyan terepen, ahol a piaci alapú játékfejlesztésnek és kiadásnak alapvetően befellegzett. Úgy gondolom, akkor lesz élő és sikeres, ha többen megkedvelik, aktívan játszanak is vele, és ha valami érdekes ötletük, jól sikerült kalandjuk van, azt megosztják másokkal is. Szeretném, ha kialakulna egy olyan kör, ahol elérhetők lennének házi fejlesztésű, Kard és Mágiához felhasználható anyagok, méghozzá elsősorban olyanok, amelyek ötleteket adnak, vagy az aktív játékban közvetlenül felhasználhatók. A fantasztikum itt nem akadály! (Sőt.)

Most, a megjelenéskor a honlap elsősorban az én kitalációimra épül, de az első fecske már megjelent Bulldy személyében, aki egy karakterlappal és egy kezdő karakterek számára írt rövid kalandmodullal járult hozzá a játék bővüléséhez. Remélem, a példa másokat is arra ösztönöz, hogy ne féljenek közkinccsé tenni azt a bizonyos kalandot, amelyben Ulzen Mír egy sokat emlegetett csellel legyőzte a dnazdot, annak a városnak a rövid leírását, ahol Rufo, a Bitang és a nomád Hadek Tangr több gazdag kereskedőt szabadított meg értékeitől, vagy éppen akár azt a harmadikat, ahol Meskárt, Faulence Követőjét minden értéktárgyával és felszerelésével együtt megette egy csoszogó halom. Megjegyzem, a néhai Meskár is biztosan így akarta volna.

Beszerezhető-e nyomtatásban? Nem. De minden kiadvány alkalmas arra, hogy füzetformában kinyomtassuk és összetűzzük, vagy ha jobban tetszik, lespirálozzuk; én női kézitáskára szabott formáról is kaptam híreket (figyelem, geekek: nem utolsó szempont!). Ez nem kerül sokba, és megvan az az előnye, hogy ha néhány ismerősünk érdeklődik a játék után, van egy fantasykedvelő unokaöcsénk, vagy altruista kedvünkben random ismeretlenekből akarunk szerepjátékosokat faragni, egyszerű dolgunk van: csak nyomtatni vagy nyomtattatni kell pár extra példányt, hozzácsapni egy készlet kockát, és szétosztani. Addig, amíg ez nem a haszonszerzés céljával történik, nekem a magam részéről semmi bajom nincs vele.

Letöltés: http://fomalhaut.rpg4.me/2008/10/14/letoltesek/